I. Înțelegerea comportamentului și a comunicării sociale – Screening și diagnostic pentru TSA
ASRS – Autism Spectrum Rating Scales
Vârstă: 2–18 ani
Durată aplicare: 30 minute – 1 oră
Un chestionar atent structurat care oferă o imagine clară asupra comportamentelor sociale, emoționale și de autoreglare. Este completat de părinți și cadre didactice și ne ajută să înțelegem dacă sunt prezente trăsături din spectrul autist. Evaluarea este completată cu discuții calde și deschise, în care răspundem întrebărilor părinților și oferim îndrumare.
ASRS – Autism Spectrum Rating Scales
Vârstă: 4+ ani
Durată aplicare: 30 minute – 1 oră
Un instrument de screening folosit pentru a identifica posibile semne de tulburări de comunicare socială. Deși este scurt, acordăm timp interpretării și discuției pentru ca părinții să înțeleagă cu claritate rezultatele și următorii pași.
CARS – Childhood Autism Rating Scale
Vârstă: 2–12 ani
Durată aplicare: 30 minute – 1 oră
Este o scală de observație care evaluează profunzimea simptomelor de autism în 15 domenii-cheie. Observația se face într-un cadru calm și prietenos, iar interviul cu părinții este esențial pentru a înțelege imaginea completă. Ne asigurăm că totul se desfășoară cu blândețe și deschidere.
II. Dezvoltarea timpurie – Pași esențiali pentru un început sănătos
Denver II – Denver Developmental Screening Test II
Vârstă: 0–6 ani
Durată aplicare: 50 - 100 minute
Este o scală de observație care evaluează profunzimea simptomelor de autism în 15 domenii-cheie. Observația se face într-un cadru calm și prietenos, iar interviul cu părinții este esențial pentru a înțelege imaginea completă. Ne asigurăm că totul se desfășoară cu blândețe și deschidere.
Portage – Ghid de evaluare și intervenție timpurie
Vârstă: 0–6 ani
Durată aplicare: 50 - 100 minute
Instrumentul Portage ne ajută să evaluăm dezvoltarea copilului în mod individualizat, în colaborare cu părinții. Observăm abilitățile practice, învățarea, jocul și adaptarea în viața de zi cu zi. Evaluarea poate fi integrată în planuri de intervenție adaptate, într-un mod firesc și susținător.
III. Inteligență și gândire vizuală – când cuvintele nu spun totul
ABLLS – Assessment of Basic Language and Learning Skills
Vârstă: 2–9 ani
Durată aplicare: pe parcursul mai multor întâlniri de 1–2 ore
Un instrument detaliat care evaluează sute de abilități esențiale: de la limbaj și joc, până la autonomie personală și abilități academice de bază. Se folosește adesea în cadrul programelor ABA, dar și ca ghid complet pentru intervenție personalizată. Evaluarea este desfășurată cu răbdare și grijă, pe parcursul mai multor sesiuni, adaptate nevoilor copilului.
Vineland Adaptive Behavior Scales (Vineland)
Vârstă: de la naștere până la adult
Durată aplicare: 20–60 minute
Vineland este un instrument esențial pentru evaluarea comportamentelor adaptative, care reflectă capacitatea copilului (sau adultului) de a se descurca în viața de zi cu zi, în contexte sociale, personale și practice. Interviul cu părinții sau îngrijitorii este realizat cu mare atenție, pentru a surprinde autentic nivelul de autonomie și pentru a orienta intervențiile spre sprijin real și eficient.
V. Metode și instrumente complementare folosite în intervenția și evaluarea copiilor l
ESDM – Early Start Denver Model
Vârstă: 0–5 ani
Durată aplicare: evaluare și intervenție integrate
Un model de intervenție timpurie, bazat pe terapia ABA, cu focus pe dezvoltarea socială, comunicarea și jocul la copiii mici cu autism. Evaluarea și intervenția sunt integrate armonios, în sesiuni adaptate vârstei și nevoilor copilului.
PEAK – Promoting the Emergence of Advanced Knowledge
Vârstă: copii și adolescenți
Durată aplicare: individualizat
Un sistem complex de evaluare și intervenție pentru dezvoltarea abilităților cognitive și sociale, folosit pentru a structura programe individualizate în terapie.
PCA – Pivotal Care Approach
Vârstă: copii cu nevoi speciale
Durată aplicare: pe durata programului de intervenție
O abordare centrată pe identificarea și stimularea comportamentelor „pivot” care influențează pozitiv mai multe arii ale dezvoltării copilului.
LIFE – Learning Individualized Functional Education
Vârstă: copii cu nevoi speciale
Durată aplicare: adaptat
Un program de educație funcțională adaptat copiilor cu nevoi speciale, care măsoară progresul în abilități practice și sociale.
Essential For Living
Vârstă: copii și adolescenți
Durată aplicare: în funcție de planul individual
Un instrument de evaluare și intervenție axat pe abilități funcționale, autonomia și comportamentele adaptive, cu scopul de a îmbunătăți calitatea vieții copiilor.
Project ImPACT
Vârstă: copii mici
Durată aplicare: program de instruire pentru părinți
Un program de intervenție pentru părinți, care îi instruiește cum să susțină dezvoltarea comunicării sociale și limbajului copilului în mediul familial, folosind strategii simple și eficiente.
Cum lucrăm la Emovia?
- Empatie și răbdare în fiecare pas
- Timp dedicat discuțiilor cu părinții
- Instrumente validate, aplicate cu blândețe
- Planuri de intervenție personalizate, adaptate fiecărui copil